Alternatív univerzum |
Itt van az ígért írás, hamarabb, mint terveztem, és teljesen más címmel meg felépítéssel meg minden, de az alapötlet maradt. És most nagyon izgulok, hogyan fogadjátok.
Odakint esik az eső. A
cseppek végiggördülnek a kirakaton, hogy a néha előbukkanó nap a padlóra fesse
elnagyolt másukat, és végiggördülnek a belépő lány bőrkabátjának ujjain is. A
lány úgy csukja be maga mögött az ajtót, mintha bármikor kész lenne rá, hogy a
kilincset megragadva kifusson az utcára, az esőbe, bárhová. Kötelességszerűen
körülnéz, a tekintete átsiklik a polcokon, szempillái könnyektől tapadnak
össze. A lány áll az ajtóban, és pont úgy néz ki, mint aki bárhol máshol
állhatna.
A férfi a pultra támaszkodik,
egyik keze zavartan elrejtve. Még nem is köszönt, még nem is tudja, kell-e
köszönnie. Persze, ez az illem. Nyel egyet, mielőtt kinyögne egy hellót, és
udvariasan megkérdezi, segíthet-e.Csak remélni tudja, hogy hozzáértőnek tűnik: könyvekhez, emberekhez értőnek.
-
Nem, én…
Igazából csak volt egy ilyen, öhm, pánikrohamom, és… emberek között akartam
lenni, úgyhogy… sajnálom.
A férfi furamód
megkönnyebbültnek érzi magát, és arra gondol, az antikvárium nem az a hely,
ahol igazán emberek között lehet lenni, mégsem mosolyodik el. A lány kintről
esőillatot hozott magával, a külvilág bújik meg a kabátjába húzott ujjai és
csapzott tincsei között. A férfi érzi a hullámokat a lányból: a kinti levegő
hűvösségét és az ismeretlen
felfoghatatlanságát.
-
Értem. De
azért szeretsz olvasni, ugye?
A lány bólint, és kissé
elmosolyodik: szemében pánik, mosolya pánik.
A férfi azt mondta, válaszol bármilyen kérdésre, ha kaphat krétákat. Fehér
krétát kért, egy kisgyermek félszeg tekintetével. Szavai mégis egy magabiztos
ember szavai voltak: ehhez mindig értett, szerénység és méltóság, legyél az alattvalója, hogy uralkodhass
rajta. A férfi megkapta a krétákat.
Tulajdonképpen a
buszmegállók is állomások, és a férfi minden állomásra központként tekint.
Emberi sorsok fonódnak itt össze, kopott szatyros nénik és fülhallgatós
tinédzserek állnak egymás mellett, párlépésnyi távolságra egymástól, és világok
vannak közöttük. Ki nem mondatlan szavak és csendbe fagyott mozdulatok
feszültsége, ezek az emberek olyan könnyedén megérinthetnék egymást, és nem
teszik, sosem teszik. Mégis – észre sem veszik, hogy függnek egymástól.
A férfi itt látja
másodszor a lányt, és egy bizonyos értelemben most találkoznak először,
egymásra néznek: ott a lehetőség, hogy szótlanul elforduljanak. A férfinak
eszébe jut az a délután, amikor könyveket mutogatott a lánynak, maga is
tanácstalanul bolyongott a polcok között, és kínosan kerülték pultot, kínosan kerülték egymást és a valóságot
is. Mégsem fordul el, köszön, megint ő
köszön először, és aztán együtt szállnak a buszra, és egyikük sem azzal a
busszal akart menni, de a lány azt mondta, erre vár, és ő is azt mondta… Aztán
itt vannak, nem tudják, hogy összetartoznak-e, hogy egymás felé kéne-e
fordulniuk, a férfi pedig megkérdezi:
-
Nem ülsz le?
A lány megrázza a fejét,
csendben utaznak, és végül csak leszállás után fordulnak egymáshoz:
-
Nem ültem le,
mert már valaki ült az egyik ülésnél. Nem volt vele gond, ne értsd félre, csak
valahogy éreztem, hogy az ő világa meg az enyém nem illenek össze, tudod, mikor
annyira nem a te hangodon beszél, és ez akkor is bánt, ha igazából nem is
beszéltek, és egyszerűen nem nyílik kapu a dimenzióitok között, nem tudom ezt
elmagyarázni, hogy ne hangozzon Star Wars-osan.
A férfi érti, ijesztően
érti, de úgysem lenne hihető, ha ezt elmondaná. Nem szól semmit, csak közelebb
áll a lányhoz: a világaik észrevétlenül kapcsolódnak egymáshoz.
A kezdetben remegő,
bizonytalan krétavonalak fehéren porzottak a szürke falon. A férfi rajzolt,
graffitisek és művészzsenik lázadóan lelkes mozdulataival, polcokat és könyvek
gerinceit pingálta a kövekre. Telefirkálta a szobafalakat, felállt a keskeny
ágy vastámlájára, és aztán megroppanó térdekkel guggolva alkotott.
A férfi szerette volna
megőrizni a véletlen találkozások bizsergető varázsát, de tudta, túl rossz
ember ahhoz, hogy ilyen szerencsét érdemeljen. Biztosra ment: meghívta a lányt.
Egy teázóban találkoznak, indokolatlanul drága helyen, indokolatlanul nevetgélő
emberek között. A férfi véletlenszerűen rendel, a csészét természetellenes
kéztartással lehet csak megfogni, és a teának ugyanolyan íze van, mint az
otthoni foltos bögrében gőzölgő, a rozsdás gáztűzhelyen forralt vízzel és
később napokig a konyhapulton hányódó filterrel készített italnak. Ugyanakkor
mégis más, másnak kell lennie, ezzel
a lánnyal és az észrevétlenül hozzátartozó álomfoszlányokkal maga mellett semmi
nem azonos a füstszagú, penészes lépcsőház gyomorforgató univerzumával.
A teázó csak arra való,
hogy az épületről a lányra asszociálhasson majd, hogy elmosolyodjon az utcán
sétálva. A teázó egy olyan világ, ami csak addig él, míg ők ketten itt ülnek,
aztán kiveszik majd belőle a fény és a színek, ahogy kilépnek az ajtaján, hogy a
hely pihenni tudjon, amíg ők valamilyen nosztalgikus szeszélyből majd
visszatérnek ide. Ez a közös életük: világokat hagynak maguk mögött kiüresedve,
kifosztva, mint levedlett bőrt, mint üres zacskót egy pocsolya felszínén. Mint
egy lélektelen holttestet.
A férfi azt mondta, csak
akkor válaszol a további kérdésekre, ha kap egy képet róla. Úgy tervezte, a
falra ragasztja majd, vagy nekitámasztja a mosdókagylónak, az ágy lábának, a
retinájába vési és a szívébe is. Perverz állatnak nevezték. Megrázta a fejét,
és úgy döntött, akkor nem beszél.
A padról már lepattogzott
a festék, de támlája langyos a napsugaraktól. A lány karja az övéhez ér, és
egyikőjük sem mozdul. A fagylalt túl gyorsan olvad, túl édes, és a férfi
röviden felnevet, amikor a pár perccel ezelőtti jelenetre gondol. A lány azt
mondta, ő itt marad, rágógumisat kér, amúgy meg nagyon aranyos, amiért
meghívta. A férfi tehát egyedül, ráérősen sétált a fagyishoz, aztán a pultnál a
nő flörtölni próbált vele, ő meg izzadt, és meg kellett kérdeznie, hogy a
Hupikék Törpikék fantázianév rágógumisat jelent-e, és nagyon jól tudta, hogy ha
az igazi összetevőkről kapta volna a nevét a fagylalt, gyanúsan sok X és E, meg
szám is szerepelt volna benne, de mégis rosszulesett neki a nő érdektelen
vállvonogatása. Itt üldögélve azonban ez már mind jelentéktelennek tűnik,
mintha nem vele történt volna, külső szemlélőként néze a saját életére, és a
lány is a külső szemlélőkőn gondolkozhat, mert azt kérdezi:
-
Ha megfognám
a kezedet, az emberek az apámnak tartanának téged, vagy pedofilnak?
A férfi nem tudja a
választ, és fél belegondolni, hogy ő vajon minek érzi magát, aztán megnyugszik,
mikor megállapodásra jut magában: egy barát. A szépség nyílt csodálója, aki
csupán távolról szemléli azt, megérteni vágyik, de sosem lesz elég akarata a
megvizsgálásához, mert konkrét formába zárva a szépség érdektelenné foszlana.
A lány azért mégis
megfogja a kezét, sajnálkozó mosollyal kidobja a törpös-rágógumis fagyit, és
azt mondja:
-
Borzalmas az
íze.
Mégis megkapta a képet.
Kettő közül választhatott, az egyikre alig pillantott rá, vörös és fehér kontrasztját
látta, bíbor vér és holtfehér arc. A másikra mutatott, és azt mondta:
-
Ezt,
amelyiken mosolyog.
Rámutatott a képre, és közben
azt gondolta: ezt, amelyiken él.
Sosem kérdezte meg a
nevét, mert nincsen szüksége rá. Nem kell megszólítania, mert alig beszélgetnek,
főleg tőmondatokból és monológokból áll a társalgásuk, és a csendből, ami igenis
fontos, különböző árnyalatú és mélységű csendekből. Az a kedvence, amihez
mozdulatok társulnak, soha nem egymás felé, soha nem érnek össze a mozdulatok,
mégis összekötik őket.
Néha pillantások pihennek
a csendben, pontnyi fénysugarak egy szempárból, cseppnyi érzelmek a
világtengerből. A lány úgy néz rá, mint egy haldoklóra, szomorúan, de
szeretettel, és a férfi tudja, hogy sosem fogja megérteni őt, mert nincsen
ideje, olyan kevés ideje van, egy élete, pár másodpercnyi élet, és
összekeverednek az idősíkok, a lány belép az antikváriumba, sírt, köszön, és
beszélgetnek – nem, nem beszélgetnek, csak köszön, és aztán… aztán csend. Csend
buszmegállókban, teázókban és padokon, kint a világban, de a fejében, az
elméjében sosincs csend.
A lány nevét gyönyörűnek
képzeli el, és valahogy egyszerűnek is, olyan magától értetődőnek, mint a szél vagy a víz, napfény esetleg.
A lány neve valójában
tökéletesen feledhető. Pár lélektelen betű egy papíron, egy aktán, egy holttest
fotójának a hátulján.
A cella falán
krétavonalakból áll az antikvárium.
(Egy valós antikvárium pultja alatt egy holttest fekszik. Ez volt a megbízás.)
A képzeletében
látszat-emlékekből áll az őrület.
(Egy valós emlékben vérpatak csordogál a szőnyegen. Ez volt az eredmény. )
A lány pedig három
másodpercből áll.
Az elsőben belép az ajtón.
Az elsőben belép az ajtón.
(Egy valós helyzetben a lánynak nem szabad a pult felé, a földre néznie. Ez volt a gyenge pont.)
A másodikban lelövik.
(Egy valós lövés jár azért, mert a lány rosszkor volt rossz helyen. Ez volt a hiba.)
A harmadikban
továbbképzelik.
(A férfi képzeli tovább: egy bérgyilkos, egy fegyenc, egy álmodó.)
Máshogy is lehetett volna:
a világ alternatív valóságokból áll.
Nyóó. Üdv! Mint már az elején közöltem veled valahol, hogy "te voltál a pánikrohamos csaj kedden?" Nos, nem. Ettől függetlenül, minden mozzanatot, minden megszólalást veled képzeltem el. És annyira jó lett egyébként. Már a közepén kezdtem gondolkodni, hogy óó vajon mi lesz a vége? Összejönnek? Á, ez nem vall rád. Halál? Kicsit valószínűbb, kicsit jobban te vagy. És voálá! Mesteri. Ám, azt kell mondanom, hogyha van a pedofil fordítottjára példa (mondjuk valami apa-komplexusszerű) akkor az bizony te vagy. Ügyeske vagy, mint mindig :)
VálaszTörlésNyuhúszia ^^ Bevallom, a legnagyobb problémám ezzel az egész írással az volt, hogy nem magamról akartam írni, nem egy hétköznapi lányról akartam írni, hanem egy lányról, akit ez a férfi képzelt el magának egy pár másodpercig látott minta alapján. És fogalmam sincs, ez mennyire sikerült, hogy mennyire tudtam elvonatkoztatni önmagamtól, meg az idealizált énemtől, meg amúgy attól, hogy kedden furán éreztem magam... Emiatt a bizonytalanság miatt pedig méginkább örülök, hogy neked tetszett. :)
TörlésCsak egyetlenegy kérdésem lenne: Miért ölte meg a lányt?
VálaszTörlésAmúgy nagyon köszönöm neked ezt a történetet, kicsit újra megmutattad, hogy anno miért kezdtem el irni, felevelenített, hogy milyen volt önálló történeteket olvasnom egy számomra nagyon kedves írós oldalon, és hát végső soron azt, hogy te igenis jól csinálod. Most még többet akarok tőled, még több ilyet, mert igenis megy ez neked, tökéletesen érthető. Bár az elején kissé meglepődtem, hogy mi van? Aztán rájöttem, hogy mi van, és beleborzongtam. Ahogy megmuttatad a világot a te szemszögedből, mert hát az írás, legyen bármilyen független is, nem kerülheti el a szubjektivitást, lévén végső soron csak önmagunkból tudunk kiindulni, és a csend, az emberek között húzódó világok, egész egyszerűen beleborzongtam.
A lány és a férfi kapcsolatába is, és az egyetlen, amit fel tudok ellene hozni, hogy nem tudom, miért kellett meghalnia a lánynak. Ha nem haragszol én ezt thrillernek minősítem magamban, és nagyon dédelgetem.
Köszönöm, hogy olvashattam!
Szia!
TörlésElőször is: fogalmad sincs, mennyire hálás vagyok Neked, mert rámutattál egy olyan logikai hibára, ami miatt legszívesebben elásnám magam valahol jó mélyre. Elárulom, hogy a fejemben még megvolt, hogy mit és hogy és miért úgy, és nélküled fel sem tűnt volna, hogy ez képernyőn konkrétan abszolút nem jelenik meg. Viszont az észrevételed miatt sikerült javítanom, átírtam cseppet a végét, és így nagyon-nagyon remélem, hogy érthető, de szólj, ha mégsem, és köszönömköszönömköszönöm, hogy segítettél. :) És most tényleg baromira örülök, hogy rámutattál, hogy nem mindig sikerül az ötleteimet történetbe konvertálni, és közben sajnálom is, mert semmi mentségem nincs. :'D
Másodszor pedig: annyira aranyos vagy, amiért ilyen szép dolgokat mondtál a bénázásomról, köszönöm! ^^
Szia, Drágaságom! ^^
VálaszTörlésNe haragudj, amiért eddig nem jelentkeztem itt nálad, borzalmasan kétségbe voltam esve a vizsgák miatt (szerencsére túléltem mindet) - no de mostantól megint rendszeres olvasód leszek. :-) Ennek megfelelően kérek még sok-sok ehhez hasonló kesergyönyörűséget, mert szükségem van a csodálatos szavaidra, teljesen mindegy, minden fandomban írsz. *.*
A buszmegállós jelenet tetszett a legjobban, mert annyira valóságos lett a leírásod, az a rengeteg idegen (közel és mégis távol) ember, akik valahogy mégis függnek egymástól. És igen, a világaik között óriási, áthidalhatatlan szakadékok vannak - kár, hogy valószínűleg azokon is keresztülnézünk, akik megérthetnének minket...
Ez talán a kedvencem: "legyél az alattvalója, hogy uralkodhass rajta", mert belegondoltam, és azt hiszem, meg is értettem.
A vége borzongató és mellbevágó, de éppen a meghökkentő volta miatt tökéletes.
Köszönöm. :-)
Puszi,
Remie, Merengő Kritika Klub (Mert rájöttem, hogy amit itt fecsegek, az is elmegy véleménynek. ^^'')
Szia, Remie! ^^
TörlésAbszolút megértelek, és gratulálok, amiért életben tudtál maradni! :) Rendszeres olvasómként azonban nem irigyellek, hiába van nyár és szabadidő, mostanában sajnos elég lusta és ihlethiányos vagyok. :(
A buszmegállós jelenet még kicsit régebben, a történettől függetlenül jutott eszembe. Ez az a rész, ami százszázalékosan az én gondolataimat közvetíti, amit fogalmazgatnom sem kellett, hiszen számomra annyira magától értetődő jelenség. És bár ezt szomorúnak tartom, de valószínűleg én is meglepődnék (és meg is ijednék), ha egy idegen leszólítana, és a pontos időn túl más dolgok felől is érdeklődne.
Nagyon örülök, hogy itt voltál, és most már picikét gyakrabban vetemedek majd írásra! :)
Puszi,
Anett